BIT online BIT online
BIT online
marketing
BusTicket4.me
15. okt 2009.
Informacione tehnologije i standardi Svjetskog poštanskog saveza u Pošti Crne Gore
Izvršni direktor Pošte Crne Gore Milan Martinović o razvojnim projektima Kompanije
Krajem ovog mjeseca završena je implementaciona misija Svjetskog poštanskog saveza u Pošti Crne Gore čiji je cilj bio realizacija projekta IPS  koji omogućava elektronsko praćenje pošiljki u međunarodnom saobraćaju. Ovim je Pošta Crne Gore zaokružila tehnološku cjelinu elektronskog praćenja pošiljki na svim destinacijama, kaže Izvršni direktor crnogorske poštanske Kompanije 
           
           
Biti član globalne poštanske porodice, što Pošta Crne Gore jeste od 26. jula 2006. godine kada je obnovila svoje članstvo u Svjetskom poštanskom savezu (SPS), znači, između ostalog, i ispunjenje poštansko-tehnoloških standarda koje SPS propisuje i preporučuje zemljama članicama. Sa izvršnim direktorom Pošte Crne Gore Milanom Martinovićem razgovarali smo o značaju informacionih tehnologija u procesu dostizanja standarda svjetskog poštanskog sistema. 
 
Koliku ulogu u poslovanju Vaše Kompanije ima ICT?
 
Pošta Crne Gore je razvoj informacionih resursa odavno prepoznala kao polugu sveukupnog razvoja Kompanije. Naše tradicionalno učešće na INFOFEST-u najbolji je pokazatelj opredjeljenja Kompanije da kontunuirano ulaže u inoviranje i unaprjeđenje svog informacionog sistema. 
Pošta Crne Gore danas ima jednu od najrazuđenijih i najsloženijih računarsko-kompjuterska mreža u zemlji. Na preko 250 automatizovanih šalterskih mjesta instalirano je aplikativno rješenje koje omogućava maksimalnu univerzalnost. Sistem hardverske i softverske zaštite informacionog sistema i informatičko-komunikacione strukture ima izuzetnu pouzdanost.
Samo u posljednje dvije godine značajno smo unaprijedili šaltersku aplikaciju novim modulima koji omogućavaju identifikaciju pošiljki (bar kod), registraciju pripejd korisnika za Promonte, elektronsku razmjenu dokumenata sa kompanijom Western Union, elektronsku dopunu M:TEL... Izmijenjena je telegrafska aplikacija i uspostavljena direktna komunikacija sa međunarodnim provajderom za telegrame (UNITEL-UTOS).
 
Šta je Pošta Crne Gore uradila na putu dostizanja svjetskih poštanskih standarda?
 
Realizacijom nekoliko projekata (Track&Trace, IPS, međunarodni sistem za uputnički promet, EMS) Pošta Crne Gore obezbijedila je mjesto pouzdanog i modernog poštanskog operatora na karti svjetske poštanske porodice i svojim korisnicima omogućila kvalitetan i efikasan servis.

Koliko je ICT  bitan za realizaciju razvojnih poštanskih projekata?
 
Ostvarivanje standarda prema kojem funkcioniše najveći dio evropskog i svjetskog poštanskog sistema zahtijeva kadrovske, tehnološke i,  posebno, informacione kapacitete poštanskog operatora. Jednostavno, bez moćnog informacionog sistema i njegovog stalnog unaprjeđivanja realizacija projekata koji nas čine punopravnim i odgovornim članom evropskih i svjetskih poštanskih udruženja ne bi bila moguća.
Krajem ovog mjeseca završena je implementaciona misija Svjetskog poštanskog saveza u Pošti Crne Gore čiji je cilj bio realizacija projekta IPS koji omogućava elektronsko praćenje pošiljaka u međunarodnom saobraćaju. Ovim je Pošta Crne Gore zaokružila tehnološku cjelinu elektronskog praćenja pošiljki na svim destinacijama. 
Podsjetimo, sistem za elektronsko praćenje pošiljki u unutrašnjem saobraćaju Track & Trace, koji je Pošta Crne Gore pustila u rad 18. maja 2009. godine, korisnicima poštanskih usluga omogućava da u svakom trenutku, preko Internet sajta Kompanije, dobiju informaciju o statusu svoje pošiljke. Sistem Track & Trace označava, prati, identifikuje i locira pošiljku u realnom vremenu, na osnovu bar-kod-a pošiljke. 
Status pošiljke korisnik može provjeriti na sajtu Pošte Crne Gore (www.postacg.me) jednostavnim ukucavanjem bar-kod-a. Poštin redizajnirani sajt u potpunosti je prilagođen korisniku i u funkciji pravovremenog informisanja svih koji koriste poštanske usluge. Na stranicama sajta dostupan je opis svih naših usluga, cjenovnici, aktuelna dešavanja, projekti, filatelistička izdanja…, a uskoro će biti dostupan i određeni set usluga u elektronskom poslovanju
 
Koliko dobro primijenjen ICT utiče na dostavu? 
 
ICT primijenjen na adekvatan način ima veliki značaj u obezbjeđenju visokog kvaliteta dostave. Naime, informacione tehnologije omogućavaju brzu i pouzdanu dostavu, znatno jednostavniju tehnološku obradu i umanjenje manipulativnih troškova. Track & Trace i IPS, pored ostalog, posebno u kombinaciji sa ponudom Poštinih ekspress usluga, predstavljaju garanciju pouzdanosti i poštovanja  rokova uručenja.  Pošta je, uvođenjem exspress usluga, ponudila  dostavu u propisanim i garantovanim rokovima, a implementacijom sistema za elektonsko praćenje korisnicima dala mogućnost da kontrolišu čitav “put” svoje pošiljke. Odnedavno, korisnici usluga imaju mogućnost da koriste i EMS uslugu, tj. uručenje pošiljaka brze pošte u međunarodnom poštanskom saobraćaju. Ovo je usluga kojom se obezbjeđuje najbrži prijem, prenos i uručenje poštanskih pošiljaka u međunarodnom poštanskom saobraćaju.
 

 
Elektronska poštanska uputnica
 
Pošta Crne Gore će uskoro pustiti u rad novi sistem za uputnički transfer novca. Sistem je koncipiran po najsavremenijim standardima u ovoj oblasti i korisnicima će omogućiti brzu i kvalitetnu uslugu transfera novca u zemlji i  inostranstvu, naglašava Martinović.
On je objasnio da je riječ o elektronskoj poštanskoj uputnici (EPU), čije uvođenje značajno unaprjeđuje ponudu Pošte Crne Gore, posebno u međunarodnom saobraćaju otvaranjem mogućnosti transfera novca, kao i plaćanja otkupnih pošiljaka.
 
 
ICT u funkciji podrške projektima društveno odgovornog poslovanja
 
Martinović ističe da Pošta Crne Gore, kao odgovoran i nezaobilazan dio društvene zajednice, teži da sve svoje razvojne projekte uskladi sa generalnim principima društveno odgovornog poslovanja, te da ICT predstavlja važnu podršku i u ovoj oblasti. Kao primjer, Martinović navodi da je Pošta Crne Gore član Programa redukcije gasova 
sa efektom staklene bašte (Greenhome Gas Reduction Program) koji je juna 2007. godine pokrenula Asocijacija evropskih poštanskih operatora PostEurop. 
- Cilj Programa je umanjenje emisije CO2 za 10%. Protokol, kojim je definisana zajednička metodologija mjerenja i sakupljanja podataka emisije gasova za sve članice Programa, računa, u značajnoj mjeri, na ICT podršku. Ovo govori u prilog našem stavu da ne postoji razvojni korak u bilo kojem segmentu poslovanja i djelovanja koji je zamisliv bez inoviranog i snažnog informacionog sistema.
 
 
Intervju vodio:  Zoran Jelić, Glavni urednik, ICT magazin BIT
 
 
 
 
 
 
 
Čikom - informatički inženjering

Ubuntu zajednice Crne Gore
marketing
Dostava hrane iz podgoričkih restorana - online naručivanje
marketing
 
   
All rights reserved | © copyright 2004 - 2011 | Powered by InfoBit