BIT online BIT online
BIT online
marketing
lawPRO - softver za advokate i notare
15. sep 2010.
Da se bolje vidi
Milan Mrvaljević, direktor Infofesta
Sedamnaesta godina Infofesta je pred nama. Za Crnu Goru, za region, Infofest je najznačajnija manifestacija koja se bavi informaciono-komunikacionim tehnologijama. Iz godine u godinu, Festival nas uvijek iznenadi. Teške devedesete i recesivna posljednja decenija nisu narušile i umanjile značaj Infofesta. Ako se pitamo šta će se dešavati novo u sljedećoj poslovnoj godini na polju ICT-ja, ne treba razmišljati već posjetiti Budvu od 26. septembra do 2. oktobra.
 
BIT: Prošle godine Festival nije omela kriza da se pokaže u punom sjaju, šta ćemo bolje vidjeti ove godine?
 
Prošle godine je globalna kriza bila evidentna, ali je, u vrijeme Infofest-a, ipak postojalo nekih materijalnih rezervi iz pretkriznog perioda. Sada je situacija, perspektivno gledano, bolja, skromno se čak najavljuje da smo na putu izlaska iz krize, ali su sve rezerve potrošene. 
 
U to smo se uvjerili u fazi pripreme Festivala. Nije sporna želja i potreba da se na Infofest-u učestvuje – sporne su mogućnosti. Na takvo stanje smo reagovali maksimalnom fleksibilnošću, kada je riječ o finansijskim obavezama učesnika. I to je, uz naglašeno obostrano razumijevanje, dalo rezultat. Kada pogledate listu učesnika Infofest-a 2010, vidjećete da se ona neće „zastidjeti“ ni pred jednim programom prethodnih Festivala. 
 
BIT: Kako kao organizator uspijevate da i u kriznim godinama zadržite kvalitet i prepoznatljivost koju Infofest nosi?
 
Gotovo ni jedan Infofest nije organizovan uz potpuno normalne ambijentalne okolnosti. To nas je natjeralo da, u odnosu na one parametre koji su pod našom kontrolom, učinimo maksimum. Znači, uvijek smo se fokusirali na ono što mi možemo učiniti boljim i kvalitetnijim. To su, čini mi se, shvatili i učesnici Infofest-a, firme i pojedinci, bez čije podrške Infofest ne bi uspio da preživi i očuva atraktivnost. 
 
Veliku važnost ima i činjenica da je Infofest koncipiran kao komercijalna manifestacija koja živi od svojih prihoda. Znači, u mjeri u kojoj se kvalitetom nametnemo, bićemo „zanimljivi“ onima koji utiču na naš prihod iz koga se Infofest finansira. To nije lagodna pozicija, lakše je biti na nekom eksternom donatorstvu, ali baš ta tržišna orijentacija tjera na veliki trud, promišljanje  i zalaganje i smanjuje zavisnost od spoljnih okolnosti. 
 
BIT: Šta biste izdvojili ove godine, u programu se nalaze neke nove forme?
 
Značajno smo dinamizovani koncept Festivala uvođenjem novih formi i sadržaja. Primjera radi, za razliku od prethodnih godina, Infofest 2010 će imati uvodnu plenarnu sesiju „Gdje smo i kako dalje“. Uvodničar će biti resorni ministar Crne Gore prof.dr Vujica Lazović, a očekuje se i izlaganje njegovih pozvanih kolega iz Srbije, Slovenije i Hrvatske. Zatim će riječ dobiti analitičati i eksperti kao i referentni predstavnici ICT sektora. Cilj je da utvrdimo da li su pogledi učesnika u ovoj sesiji homogeni ili ih je, bar, moguće homogenizovati. 
 
Druga značajna inovacija je uvođenje Infofest parlamenta koji vodi naš Stučni odbor. Tema Parlamenta je „Da se bolje vidi“, što je i slogan Infofest-a 2010. Kroz uvodno izlaganje prof. dr Milice Pejanović-Đurišić, podstaći ćemo afirmaciju ICT rezultata koji su primjenjivi u svakodnevnom životu građana. Naime, te iste građane smo zamorili velikim pričama o tehnologijama, „e-budućnosti“, informatičkom društvu ..., a oni, još uvijek, za niz svakodnevnih potreba, moraju na neki šalter. Zbog toga je splasnuo donedavni entuzijazam u iščekivanju prednosti koje donosi informatičko društvo i mi želimo da ga ponovo pobudimo. 
 
Nastojaćemo da, po „konstrukciji“, naš „Parlament“ simulira skupštinsku debatu. Znači, pored uvodnog izlaganja, biće i diskusija, polemike i replika. Nadamo se da ćemo obezbijediti i direktan televizijski prenos ove sesije. 
 
Biće u programu i zanimljivih edukativnih sadržaja, panel-rasprava“ i savjetovanja.  
 
 
BIT: Prvi broj magazina BIT se pojavio prije četiri godine na Infofestu, tako da smo na specifičan način vezani za festival. Vrijeme kada mi pokušamo da napravimo presjek ICT scene u Crnoj Gori. Šta mislite o razvoju ICT-ja u Crnoj Gori i koji je način da se kompanije animiraju i shvate značaj Infofesta, pošto broj kompanija iz Crne Gore stagnira i uglavnom se zna ko će biti tu?
 
Lično mi izuzetno imponuje činenica da je BIT stasavao uz Infofest i dostigao današnju reputaciju uglednog ICT magazina. Ima i nekoliko, danas veoma uspješnih, ICT kompanija čiji su počeci, razvoj i afirmacija vezani za Festival. Takvo podmlađivanje i profilisanje regionalne ICT scene i jeste jedna od misija Infofest-a.
 
Što se tiče vašeg pitanja o odnosu crnogorskih ICT firmi i Infofest-a, ne vidim neki značajniji problem. Kao prvo, one kompanije koje čine pogodsku snagu ICT sektora u Crnoj Gori,  redovno učestvuju u programu. To naravno, ne treba shvatiti u bukvalnom smislu, jer neke od njih, ponekad izostanu, ali uglavnom zbog razloga koji nemaju dodira sa njihovom procjenom važnosti Festivala. One firme koje, do sada, nisu bile u „Infofest“ porodici imaju pravo na svoje sopstvene procjene i odluke, ma kako one ponekad bile kontraproduktivne. Mi se u tu autonomiju odlučivanja ne možemo miješati. Naše je da napravimo ambijent koji je dovoljno atraktivan za efektnu promociju i dobro tržišno pozicioniranje subjekata koji spadaju u ICT sektor. No, taj okvir je zahtjevan i nije ga lako zadovoljiti, pa je moguće da nekim kompanijama ne odgovara takvo razotkrivanje suštine. Naime, danas atribut „ICT kompanije“ prilično komotno koriste i one firme koje to nisu, bar ne na način kako taj pojam tumače stručni organi Infofest-a. 
 
Da zaključim – mi ćemo se i dalje truditi da na Festivalu učestvuju oni koji imaju šta da kažu i pokažu, bez provizorijuma i velikih, prepričanih a neopipljivih, „priča“.
 
Dugo pratim ICT scenu u Crnoj Gori, pa mogu da konstatujem da je najmanji problem to koliki je broj crnogorskih kompanija koje će se predstaviti na Infofest-u. Naime, negdje od 1995-te došlo je do formiranja, do tada nepostojećeg, ICT sektora u Crnoj Gori i kristalisanja nekoliko zaista kvalitetnih i kapacitativnih subjekata. Ponosan sam na činjenicu da je Infofest u tom procesu imao značajnu ulogu. U određenom momentu, došlo je do zastoja i zbog fokusiranja tog sektora isključivo na domaće tržište koje je, fakat, veoma malo.  Istovemeno, kroz Infofest i druge kanale, Crna Gora je postala referentno interesantna i za jake firme iz regiona, ali i za globalne vendore i svjetske brendove. Sada, kroz kvalitetan odnos na liniji država - ICT sektor, treba raditi na pravilnom sinhronizovanju takve, po meni stimulativne situacije - jačati konkurenciju, ali i štititi domaći potencijal koncentrisan u ICT sektoru. To se može obezbijediti prvenstveno jasnom politikom nadležnih državnih organa saopštenim i inostranim i domaćim subjektima, jačanjem saradnje domaćeg sektora sa inostranim partnerima i, što je jako bitno, sinhronizacijom obrazovnog sistema u Crnoj Gori i potreba ICTsektora.     
 
BIT: Da li očekujete veću posjećenost ove godine?
 
I na našem Festivalu, kao i kod drugih skupova, vidljiv je trend sve manjeg poštovanja registracione discipline, tako da i naši oficijelni podaci o broju registrovanih učesnika gube na značaju. S druge strane, mi pretendujemo da kvalitetom programa i suštinski upotrebljivim porukama koje će Infofest uputiti, ostvarimo ciljeve i, naravno, da takav utisak, iz Budve, ali i iz medija i naknadne komunikacije učesnika, ponese što veći broj ljudi. Zbog toga, nerado prognoziram posjećenost, jer ona zavisi od niza faktora na koje organizatori ne mogu uticati. 
 
Ipak, nivo interesovanja u pripremnoj fazi Festivala je, po našim procjenama, veći nego proteklih godina, ali su materijalno-ekonomska ograničenja onih koji treba da plate dolazak u Budvu i učešće na Festivalu, veći nego ranije. 
 
Ja sam siguran da smo mi, i kotizacionom politikom i nizom učesničkih beneficija, učinini ono što je bilo moguće da bi što veći broj zainteresovanih pojedinaca došao na sedamnaesti Infofest. 
 
BIT: Da li već imate planove za sljedeću godinu punoljetstva Infofesta?
 
Uvijek smo se držali načela da je rezultat „tekućeg“ Infofest-a najbolje uputstvo i indikacija za razmišljanje šta uraditi za naredni Festival. Drugim riječima, za ozbiljno projektovanje koncepcijskih, programskih i organizacionih postavki osamnaestog Infofest-a, treba sačekati efekte i analize ovog, sedamnaestog. No, svakako nećemo zanemariti činjenicu da je u pitanju simbolično, osamnaesto okupljanje ICT poslenika i da toj simbolici treba dati i svečarski karakter.  
 
Nadam se da neće djelovati neskromno ako kažem da nema mnogo tematskih manifestacija, u bilo kojoj oblasti, koje se mogu pohvaliti ovakvim kontinuitetom, a da su pritom očuvale svježinu, stručni i organizacioni kvalitet. S druge strane, složenost perioda kroz koji je Infofest, od 1994. godine do danas, prošao učinio je da smo sazrijevali brže nego što bi se to dešavalo u normalnim okolnostima, pa je, u tom smislu, Infofest već odavno punoljetan.
 
BIT: Za kraj, zbog čega treba učestvovati na Infofestu i posjetiti Festival?
 
Nećete zamjeriti ako kažem da mi koji organizujemo Infofest, izbjegavamo naziv „posjetilac“ i to ne zbog terminosloških, nego zbog suštinskih motiva. Naime, nastojimo da svaki „posjetilac“ zapravo bude učesnik. Bez  interakcije onih koji nose festivalske programe i onih kojima su namjenjeni, ne bismo mogli očuvati renome dinamične i konstruktivne manifestacije.
 
Iako je tehnologija komuniciranja napredovala, neposredan kontakt među individuama i poslovnim subjektima koji su, interesovanjem ili interesom, vezani za istu oblast je, i dalje, nezamjenjiv. Vi ne možete telefonom, e-mailom ili video konferencijom razviti personalne odnose na način na koji to možete uraditi u neposrednom susretu. A taj personalni odnos je izuzetno značajan kada govorimo o sinergijskim efektima u razmjeni iskustava, uzajamnosti razvojnih napora i svakodnevnog rada. 
 
S druge strane, Infofest uspijeva da na jednom mijestu obezbjedi ogromno izvorište novih saznanja, planova i ideja. Neuporedivo veći napor će trebati svakome ko propusti da na Infofest-u učestvuje da prikupi sve informacije koje su mu, na Festivalu, koncentrisano dostupne. 
 
Najzad, biti na Infofest-u, posebno kao učesnik u programu, jeste priznanje, jer Festival nije skup slučajnih, već odabranih. Radi se o pažljivom selekcionom prisupu organizatora, i u izboru ICT kompanija, i tema koje će se obrađivati, i pozvanih izlagača, pa, ako hoćete, i ciljne grupe. Nije slučajno ni to što posebno insistiramo na pozitivnoj i relaksantnoj, a ipak radnoj atmosferi. Samo tako možemo očekivati da efekti dolaska svakog pojedinca i svake firme na Infofest mogu biti maksimalni.  

Intervju vodio:  Zoran Jelić, Glavni urednik, ICT magazin BIT
 
Čikom - informatički inženjering

Ubuntu zajednice Crne Gore
marketing
Dostava hrane iz podgoričkih restorana - online naručivanje
marketing
 
   
All rights reserved | © copyright 2004 - 2011 | Powered by InfoBit